Ahad, 19 Januari 2014

DANCE WORLD CUP 2014

Cikgu Aqsa Saubin
Rumah Kebudayaan Tobilung,Kg.Timbang,KB - 19 January 2014; DANCE WORLD CUP 2014 yang diadakan di Portugal menjadi perhatian AMT Tobisa hari ini. Menurut Cikgu.Aqsa Saubin yang juga aktivis kebudayaan SMK Taun Gusi, pihaknya tidak akan berputus asa untuk membawa empat orang pelajar Tobilung bagi mempersembahkan tarian kreatif mongigol tobilung ke portugal pada tahun ini. Menurut cikgu Aqsa,  tahun lepas(2013) mereka gagal membawa pelajar berkenaan ke pertandingan tersebut di sebabkan tidak mendapat sokongan kewangan daripada Kementerian Pendidikan, dan pada tahun ini tidak ada istilah "gagal lagi" tegasnya. Apa yang kami harapkan ialah sokongan penuh daripada Persatuan Tobilung Bersatu Sabah (TOBISA), katanya.

Dance World Cup adalah suatu acara tahunan dan di adakan setiap 25 Jun - 8 Julay setiap tahun, melatih pelajar menari bukan suatu halangan yang menjadi halangan utama bagi pengurus peserta ialah kos untuk sampai ke lokasi pertandingan. Dengan membawa 12 penari kreatif dan 2 orang pengiring memakan belanja kira-kira RM150 ribu.

Ketika kertas kerja itu di ajukan kepada pihak AMT Tobisa, jemaah AMT Tobisa senyap seketika namun "menyokong penuh" usaha tersebut dan berikhtiar untuk mengadakan beberapa acara amal bagi mendapatkan dana secukupnya. Pihak persatuan juga memuji Cikgu Aqsa atas usahanya yang tidak mudah berputus asa.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan